Registrere inngående dokumenter - for saksbehandler | Sjekkliste for saksbehandlere
Registrere inngående dokumenter – for saksbehandler
Registrere e-post
Metode 1: Dra ønsket e-post over til WebSak+. Når bakgrunnsbildet er grønt, kan du slippe e-posten og den vil bli lagret på saken. Obs. pass på at du importerer til sak, ikke journalpost.
Metode 2: Åpne navigasjonsmenyen i WebSak+, huk av for «eksternt dok. område», og velg e-post under «velg provider».
Importere dokument som er lagret på PC-en
Her kan du også bruke drag-and-drop som beskrevet på metode 1.
Du kan også stå på ønsket journalpost i WebSak+, trykk på kontekstmenyen og velg «importer fil». Obs. her må journalpost være opprettet på forhånd.
Sjekkliste for registrering av e-post
- Er tittelen beskrivende og uten skrivefeil? Er eventuell dato i tittel skrevet i riktig format? (01012022) Har du fjernet medheng som SV:?
- Er dato den samme som oppgitt i dokumentet?
- Er avsender korrekt? NB. Når personer sender på vegne av en virksomhet, skriver vi alltid navnet på virksomheten som avsender/mottaker. Personen kan føres opp på attentionfeltet i adressekortet istedenfor.
- Skal journalposten skjermes?
Du kan velge mellom 3 avskjermingskoder:
- skjermer dokumenter og filer
- skjermer dokumenter og filer, samt tittel 2 i journalpost.
- skjermer dokumenter og filer, tittel 2 i journalpost samt avsender/mottaker.
Trykk på kontekstmenyen, velg «sett tilgang».
Sjekkliste for saksbehandlere
Daglig/ukentlig
- Åpne WebSak+ i nettleseren.
- Åpne navigasjonsmenyen, og sjekk kurvene for å se om nye saker eller dokumenter er fordelt til deg, disse ligger i kurven «ubesvarte».
- Registrere dokumenter du har mottatt direkte
- Avskrive restanser (Tatt til etterretning, Til orientering, Besvart per TLF, besvart per e-post).
- Ferdigstille dokumenter: Inngående i status S, utgående og x-notat i status E, styresaker i status F.
Det er ditt ansvar som saksbehandler å sørge for at henvendelser blir besvart og behandlet til riktig tid. Kurvene er derfor et viktig redskap for å holde god oversikt.
Ved registrering
- Kontroller at all informasjon er korrekt og komplett (tittel, avsender/mottaker, brevdato)
- Sjekk at dokumentet lar seg åpne, og at innholdet er leselig
- Vurder om dokumentet og/eller tittel på journalpost skal skjermes eller være åpen for offentligheten.
- Ved skjerming, på før riktig hjemmel og skjermingsgrad. Obs. dokumenter med skjerming kan ikke ekspederes via WebSak.
- Hvis du har importert en allerede ekspedert e-post til WebSak+, pass på å endre til Status E. Dette gjøres via kontekstmenyen, «rediger lokalt», «avansert» og «status».
Ved avslutning av arbeidsforhold
- Har du dokumenter liggende som burde blitt registrert i WebSak?
- Vet du hvem som skal ta over dine arbeidsoppgaver? (Flytting av saker osv.)
En arkivmedarbeider vil bistå i denne prosessen.
Til toppen av siden
Laster...